Za poznáním nejbližších sousedů do Súľovských vrchů

14.07.2014 18:30

Jak jsme zkraje prázdnin vyjeli na čtyři dny za dobrodružstvím ke svým „bratrům“ na Slovensko, tentokrát do krajů divocha Jánošíka.

Vyjeli jsme 3. července ráno kolem deváté z Olomouce třemi auty řízenými Hynkem, Evou a Mackem do vesnice Rajecká Lesná na pokraji Súľovských vrchů u Žiliny. Na cestě ke slovenským hranicím jsme se nezapomněli zastavit v Hrachovci u Valašského Meziříčí ve výrobně i prodejně pravých valašských frgálů. Po uspokojení našich tuh po pochutnání si na valašských koláčích při dobrém kafi jsme pokračovali v cestě do směřovaných Súľovských vrchů. Dorazili jsme v  závěsu Macek, Evka a Hynek do areálu vrchů, které nás měly dovést na hrad Súľov. Když jsme však při pěším stoupání zjistili, že máme časové zpoždění, raději jsme se v lese pod vrchem otočili a vrátili se na cestu k autům. Pokračovali jsme do Lietavy na Lietavský hrad, který jsme opravdu navštívili i s průvodkyní, která nás nejen provedla, ale seznámila nás i s vizí, kam směřuje úsilí dobrovolníků a hlavně nadšenců z řad Sdružení na záchranu Lietavského hradu. Ti Lietavský hrad postupně obnovují a postupně doplňují „padající“ části hradu „národnej pamiatky z 13. storočia“. Byl to pro nás nezapomenutelný dotek historie Slovenska, které bylo před rokem 1993 naší nedílnou součástí.

Po této prohlídce jsme pokračovali v cestě k cíli – vesnici Rajecká Lesná, kde nás čekalo ubytování a večeře na chatě Žiar. Po rozdělení do pokojů v chatách A a B jsme povečeřeli, ochutnali místní pivo a po kytarových orgiích šli spát po dlouhé cestě.

Druhý den jsme měli naplánovaný veliký výlet do Janošíkových dier. Ano, do neznámého prostředí opředeného mnohými pověstmi a námi vytouženými touhami po jejich poznání. A tak jsme jeli auty do Terchové a pak do Vrátné doliny, kde jsme nechali svá auta a dále po setkání s naší průvodkyní Danuškou jsme se vydali na cestu do neznáma. Vzhledem k tomu, že včera, čili ve čtvrtek, hodně pršelo, nás lidé vracející se od Dier varovali, že na nejvyšší stezku Janošíkových dier se nemáme dávat – hodně to klouže, tím pádem je to nebezpečné. Hodně jsme to zvažovali i kvůli našim přátelům, kteří mají problémy s rovnováhou a pohyblivostí vůbec. Řešení pro nás bylo zkusit to, dokud to půjde. Cesta zpět je vždy možná. To nás všechny hodně uklidnilo, a tak jsme do toho šli všichni bez rozdílu fyzických možností s podporou všech. A nebylo to jednoduché - na mostkách a místech, kdy jsme se drželi v bezpečí pouze na řetězech, kdy jsme nevěděli, zda dáváme správně nohu na místo, které nás udrží, nebo padáme a nevíme, jak hluboko a jak dlouho.  Ano, bylo to velmi dobrodružné, neočekávané a nepředvídatelné. A zároveň díky podpoře našich kamarádů a přátel, kteří byli oporou a jistotou, jsme věřili, že to zvládneme. Opravdu jsme zvládli a došli tam i zpět po na řetízcích chycených můstkách a řetězových lanech horní trasu Janošíkových dier – tu těžší. Musím vyzvednout naši úžasnou spolupráci i pomoc našich mužů-přátel, kteří pomáhali nám ženám v umístění nohou při sestupu na pravém místě, které jsme neviděly a které nás udrželo. Zjistili jsme, že s oporou svých přátel přírody zvládneme vše, co chceme. I po dešti jsme zdolali všichni obávané Janošíkovy diery.

Večer jsme opět strávili společně při kytaře se zpěvem našich známých i neznámých songů. A bylo nám spolu moc hezky. Není nad to, když jste spolu s lidmi, o které se můžete vždy opřít. A to jsou právě přátelé přírody z klubu Malá liška z Olomouce.

Po náročném dni v Janošíkových dierach jsme si dopřáli trochu luxusu. Nechali jsme se hýčkat v termálních lázních Aphrodite v Rajeckých Teplicích. Rajecké Teplice jsou typické lázeňské městečko s asi třemi tisícovkami obyvatel a leží zhruba 15 kilometrů od Žiliny v podhorské části Malé Fatry Rajecká dolina, při břehu Rajčanky.

Svou honosnou podobu získaly při rekonstrukci v roce 1996. Vypadá to tam jako v nějakém tureckém harému s antickými sochami. Pro naše unavené údy jako stvořené, však se tady léčí i nemoci pohybového ústrojí. Termální bazén v budově má teplotu 38°C, takže teplota skvělá, úplně jsem se rozplývala. A pak přišly další bazény. Nejlepší byla kombinace bazénku se 40°C, tam jsme měli pobýt 5 minut a následoval bazének s 20°C.Opravdu tam stačilo pobýt pouze 30 sekund, které Hynek pečlivě odpočítával. A zpět do horkého bazénku, kde nám jako tisíce jehliček horká voda bodala do kůže. Byla to slast a tělo mi děkovalo, že jsem ho sem přinesla. Ještě jsme zašli do Světa saun, kde jsme zkusili arabskou, bylinkovou a mentolovou saunu. Také skvělé.

Následovala kávička a zákusek v hlavní barevně prosklené hale. Myslím, že by se zde dal prožít krásný relaxační víkend i s masážemi, kterých tu nabízejí mnoho. Někteří místo koupelí zvolili pozorování krásné přírody kolem lázní a zdokumentovali to krásnými záběry fotografií.

Pokračovali jsme ještě do Čičman, kde je skanzen slovenských dřevěnic. Zrovna tam byl harmonikářský festival a z Květoše se opravdu na chvíli stal Janošík. Cestou domů jsme se stavili v Rajecké Lesné prohlédnout si největší betlém na Slovensku a s ním spojené poutní místo. Večer po skvělé večeři jsme opět strávili spolu zpěvem a s ním spojeným jinými radostmi se všemi přáteli.

V neděli ráno jsme se rozloučili s místem, které nám v Súľovských vrších poskytlo zázemí, a vydali jsme se po vydatné snídani na cestu zpět domů. Ovšem náš návrat nebyl tak jednotvárný a fádní. Na zpáteční cestě jsme nejprve zastavili v naší vesnici a vydali se k lurdskému pramenu a křížové cestě zvané Kalvárie. Také ještě na území Slovenska jsme navštívili známý hrad Strečno se zajímavě provázenou prohlídkou a zajímavými výhledy, zhlédnutím místního „skanzenu“ a místních sbírek a připomínek řemesel, jak už to na hradech bývá.

Po zastávce s dobrým obědem jsme se rozloučili a každé auto jelo se svými pasažéry domů do Olomouce „sólo“. I přesto, že jsme jeli každý sám, jsme se potkali všichni na kávě poblíž státních hranic a v Olomouci na tržnici jsme byli téměř ve stejnou dobu. Úspěšným návratem do Olomouce jsme uzavřeli naše úspěšné a nádhernými zážitky naplněné setkání přátel přírody tentokrát v Súľovských vrších na Slovensku.

Vybrané  fotky z akce jsou zde...