Návštěva libereckých Přátel přírody v Olomouci

29.05.2017 11:13
Strávit víkend 19. - 21. května do našeho města přijelo 12 členů liberecké skupiny Přátel přírody. V pátek odpoledne je na hlavním vlakovém nádraží přivítaly naše členky Iva Dvořáková, Mája Cvičková a Hela Polášková, které skupinu i provedly centrem města. Na večeři v Hanácké restauraci s nimi byla a o Olomouci dále rozprávěla Lenka Lenočka Pospíšilová. V sobotu Liberečáky po Svatém Kopečku povodila Vlasta Frdlíková.

Podle poděkování samotných účastníků jim naše dámy představily Olomouc a jeho atmosféru pohledem, jak ji mají rády. A pokud přijedou liberečtí Přátelé přírody příště, můžeme to vzít zase trochu jinou optikou a bude na co navazovat.

Pár fotek z míst, kde jsme s našimi hosty byli, najdete zde.

Podrobnější zprávu poskytla Iva Dvořáková:

Na nádraží jsme po poledni k vítání byly dokonce tři: já, Mája a Hela - také dorazila už tam. Trochu nastal zádrhel, když jsme zjistily, že po odjezdu vlaku na nástupišti nebyla žádná skupinka, která by připomínala ty očekávané "Příroďačky". Ale nevzdaly jsme to, chodily jsme chvíli mezi davy v hale (jak už to bývá v pátek odpoledne), až mi na rameno poklepala paní s batůžkem. Poznala mě dle vlajky, kterou jsem vytrvale držela před sebou. No a zjistili jsme, že celá skupina (bylo jich 11, z toho dva chlapi) vyšla těmi zadními schody do dlouhého podchodu a pak se shromáždili před budovou nádraží - a tam jsem se pak všichni setkali.

Tak jsme je patřičně přivítali - byl uvítací proslov, koláčky, slivovice a každý, kdo chtěl, dostal kousek tvarůžku. Následovala cesta tramvají k ubytovně Marie. Je to tam skutečně pro naše účely moc dobré (také jsme si to s holkami prohlédly) a také oni byli spokojeni.

Pak jsme vyrazili ve 14 hod. na pochod po městě zaměřený na historické památky města. Tam postupně dostávali ke každé památce stručný výklad. Prošli jsme Lafayetkou na Dolní náměstí - Kapucínský kostel (prohlídka), kašny, morový sloup, pověsti spojené se znaky na domech (masné krámy, dům U Černého koně, dům U Zlatého jelena), pak Horní náměstí - kašny, divadlo, rozhlas, sloup Nejsvětější Trojice, radnice s orlojem, veškeré známé paláce, kostel sv. Mořice (prohlídka)  pak směr na Michalský kopec - kostel sv. Michala (prohlídka), Arcibiskupský seminář, vila Primavesi, Sarkandrova kaple (prohlídka), Konvikt (prohlídka) -hradby směrem do Michalského výpadu, Univerzitní ulice, kostel Panny Marie Sněžné (prohlídka), ukázali jsme jim, kde je Divadlo hudby, Vlastivědné muzeum - pro večerní procházku a Noc muzeí, kašna Tritonů, Zbrojnice, Arcibiskupský palác, pak směr Václavské náměstí. Tady jsme viděli Přemyslovský palác, katedrálu sv. Václava (prohlídka). Na večer jsme doporučily zde stojící Arcidiecézní muzeum, a odtud jsme pak šli schody do parku - přes park k Tržnici a ubytovně.

Myslím, že toho viděli hodně, také se hodně  zajímali a šlapali zdatně při tom teplu, které panovalo zrovna v pátek. Mája, já a Helena jsme se s nimi rozloučily blízko ubytovny v 17.15 hodin, a tak měli čas se trochu zvetit a jít na večeři, která byla dohodnutá na 18 hod. v Hanácké restauraci. Doporučily jsme jim ještě na páteční večer návštěvu muzeí v rámci Muzejní noci.

Parta to byla vynikající a byli hodně mile překvapeni všemi památkami ve městě a také tím, jaké je to historické jádro pro prohlídku docela pohromadě.

U večeře v Hanácké restauraci s typickými nástěnnými malbami s výjevy z hanáckého venkova doprovázela liberecké Přátele přírody Lenka Lenočka Pospíšilová, která je seznámila s historií města a doporučila další zajímavosti, které stojí za prohlídku.

Další den nastoupila "do služby" Vlasta Frdlíková, která krátce hlásí:

Já jsem se postarala o sobotní dopoledne na Svatém Kopečku. Podařilo zajistit i místního průvodce, prezidenta „Hanácké republiky“, komentovanou prohlídku kostela a pak kvůli zimě i posezení v cukrárně. V poledne už si naši hosté udělali program svůj. Mám z toho dobrý pocit, že jsem také přispěla svoji pomocí k dobré akci. Moc si pochvalovali, jak jsme se jim všichni věnovali. Jela bych se za nimi někdy podívat, zase mám další dobré přátele.

A na závěr ještě pohled libereckých Přátel přírody, za který jsme moc rádi:

Chci poděkovat za vřelé přijetí a všem kteří s námi trávili svůj volný čas. Ať už v Olomouci, nebo na Svatém Kopečku.S ubytováním plná spokojenost, určitě každému můžete doporučit. Po krásném přivítaní na nádraží jsme se vydali na prohlídku starého města. Navštívili jsme snad všechny kostely, něco úžasného. Prohlédli jsme si také diecézi, muzeum. U večeře nás kolegyně seznámila s historií města a doporučila další zajímavosti, které stojí za prohlídku. Na Svatém Kopečku nás také čekala starší paní, která se nás ujala a provázela. U jednoho stánku na nás čekalo příjemné překvapení, které pro nás připravili o historii Svatého Kopečku, včetně povídání o vzniku Hanácké republiky.

Omlouvám se, ale nepamatuji si jména všech které se o nás starali. Projeli jsme už hodně míst, ale Olomouc nás opravdu uchvátila. Všude kam jsme vkročili jsme se setkali s ochotou, upřímností a pohodou, která tam u vás je. S pozdravem Jaromír Petružálek

Na Svatém Kopečku se nás ujala Vlastička, která nám hodně vyprávěla, dovedla nás na zajímavá místa. Nemám na ni kontakt, moc ji zdravím. Pokud přijede do Rumburku, ráda se s ní setkám. Upozornila nás i na Klášter Hradisko. V neděli jsme se tři k němu vydaly a byl to velký zážitek, posílám několik fotek. Pozdravuju Ivu, kontakt na ni nemám, prosím, přepošlete. (od Věry Hernychové)